Blaasontsteking bij de kat

Er zijn verschillende oorzaken voor het ontstaan van blaasontsteking:

• Stress is één van de belangrijkste oorzaken
  • Blaasgruis en blaasstenen
  • Overgewicht
  • Onvoldoende drinken

Katten met een blaasontsteking plassen vaak naast de kattenbak. Sommige katten gaan wel op de kattenbak, maar veel vaker dan normaal. Ze plassen vaak kleine beetjes en soms is er bloed zichtbaar in de urine.

Katers hebben een nauwe plasbuis, waardoor ze het risico lopen op een verstopping. Dit is een gevaarlijke situatie waarbij de kat helemaal niet meer kan plassen. Vaak gaat dit gepaard met klaaglijk miauwen, persen en voortdurend onder de staart likken. Een verstopping is levensbedreigend en de kat moet dan ook zo snel mogelijk behandeld worden!

De diagnose wordt gesteld door lichamelijk onderzoek en urineonderzoek.
Bij het urineonderzoek wordt gekeken naar ontstekingscellen en bloed in de urine, maar vooral ook of er blaasgruis aanwezig is.

Met behulp van plastic kattenbakkorrels (verkrijgbaar bij de dierenarts), is het mogelijk om urine op te vangen. De te onderzoeken urine moet zo vers mogelijk zijn, als u de urine niet direct naar de dierenarts kan brengen, bewaar deze dan in de koelkast.

De behandeling van een kat met een blaasontsteking bestaat enerzijds uit medicatie en aangepaste voeding, anderzijds wordt er ook gekeken naar de omgeving waarin de kat leeft.

Het dieetvoer zorgt ervoor dat het blaasgruis oplost en voorkomt dat het zich opnieuw kan vormen.

De medicatie bestaat uit pijnstilling en blaasontspanners.

Er wordt altijd gekeken of er een aanleiding gevonden kan worden voor de blaasontsteking. Is de kat pas verhuisd? Zijn er nieuwe katten in de buurt? Is er een baby bijgekomen in het gezin?

Ook kunnen er producten zoals feromonen of voedingssupplementen gebruikt worden om stress bij de kat te verminderen.

Om te voorkomen dat de kat (opnieuw) een blaasontsteking krijgt, zijn er verschillende dingen die men kan doen:

o   Zorg dat de kat meer drinkt:

• Voeg water toe aan de voeding.
  • Zet water naast het etensbakje en zet extra bakjes water op andere plaatsen waar uw kat bij kan.
  • Experimenteer met verschillende soorten waterbakjes.
  • Een waterfonteintje: katten vinden stromend water erg lekker.

o   Zorg voor een schone en grote kattenbak en plaats deze in een rustige omgeving. Katten geven de voorkeur aan een open kattenbak. De meeste katten geven de voorkeur aan een fijn soort kattengrit.

o   Zorg dat de omgeving voldoende mogelijkheden biedt tot krabben, klimmen, verstoppen en rusten. Katten zitten graag hoog.

o   Zorg dat als er meerdere katten in huis zijn, ze elkaar voldoende uit de weg kunnen gaan. Probeer de leefruimte zo groot mogelijk voor ze te maken.

o   Een binnenkat is er soms bij gebaat dat ze toch naar buiten kan. Vooral met meerdere katten in huis, kan dit ervoor zorgen dat stress afneemt.