FIP bij de kat

Oorzaak

De veroorzaker van FIP is een Coronavirus. Veel katten worden tijdens hun leven besmet met een Coronavirus, maar slechts een klein deel van deze katten ontwikkelt FIP.

De meeste katten die FIP ontwikkelen zijn tussen de 6 en 18 maanden oud. Infectie gebeurt via contact met ontlasting of speeksel van een besmette kat .

Het al of niet ontstaan van FIP hangt af van het immuunsysteem van de kat. Bij een optimaal werkend immuunsysteem wordt het virus overwonnen en wordt de kat niet ziek. Bij een verminderde afweer krijgt het virus echter de kans om zich te vermenigvuldigen en kan zo FIP veroorzaken.

Bij FIP ontstaan er ontstekingen op verschillende plekken in het lichaam. Dit gaat gepaard met koorts, verminderde eetlust, vermageren, diarree, ooginfecties en bloedarmoede.

Ook kan er ontstekingsvocht opstapelen in de buikholte, waardoor de kat een opgezette buik krijgt.

De diagnose is moeilijk te stellen. Door middel van bloedonderzoek kan men vaak wel voldoende aanwijzingen krijgen voor FIP.

Bij vochtopstapeling in de buikholte kan er dmv een punctie wat vocht uit de buik verwijderd worden voor onderzoek.

In combinatie met de symptomen komt men zo tot een waarschijnlijkheidsdiagnose.

Tot op heden is er nog geen afdoende behandeling tegen FIP gevonden. 95% van de katten met FIP komen te overlijden.

Er kan geprobeerd worden om met medicatie het immuunsysteem van de kat te verbeteren en de ontstekingen te remmen, maar het kan de ziekte niet genezen.

Er bestaat nog geen vaccin om katten tegen FIP te beschermen. Bij raskatten komt FIP iets vaker voor. Als een kat verdacht wordt van FIP en er zijn meerdere katten in het huishouden aanwezig, is het belangrijk om de katten strikt te scheiden. Ook mag de kat met FIP niet meer naar buiten, om besmetting van andere katten te vermijden.