Gebitsverzorging bij hond en kat
De nadelen van een slecht gebit

De laatste jaren wordt er steeds meer aandacht besteed aan de verzorging van het gebit van honden en katten. Er is veel onderzoek gedaan naar de gevolgen van een ongezond gebit bij huisdieren. Uit deze onderzoeken is gebleken dat een gezond gebit voor huisdieren net zo belangrijk is als voor mensen. Een slecht gebit heeft verschillende nadelen:

• Een onaangename mondgeur
  • Het veroorzaakt ontstekingen en pijn de in mond van het dier
  • Slechte tanden zullen uiteindelijk uitvallen
  • Bacteriën uit de mondholte komen in de bloedbaan en tasten de inwendige organen aan

Vooral dit laatste is een ernstig probleem. Door de ontstekingen in de mond bloedt het tandvlees makkelijk. Bacteriën komen in de bloedbaan en verspreiden zich in het lichaam. Ze tasten de inwendige organen zoals nieren, hart en lever aan. Dit veroorzaakt meestal blijvende schade.

Voorkomen is beter dan genezen. Er zijn een aantal dingen die u kunt doen:

Tanden poetsen

Dit werkt het beste om het gebit van uw huisdier gezond te houden! Door te poetsen wordt tandplaque verwijderd en blijft het tandvlees gezond.

Bij honden gaat dit meestal heel eenvoudig, vooral als ze het als puppy al geleerd hebben. Katten vinden tanden poetsen helaas niet leuk en ze laten het meestal niet toe. Er bestaat speciale hondentandpasta met kipsmaak. Gewone tandpasta is niet geschikt voor honden. U kunt een zachte kindertandenborstel of een vingertandenborstel gebruiken om te poetsen. Vooral de buitenzijde van de grote hoektanden en de scheurkiezen moeten goed gepoetst worden.

Als u iedere dag de tanden van uw hond poetst, ontstaan er waarschijnlijk nooit problemen.

Voeding

Geef uw hond of kat liever brokjes dan blikvoer. Blikvoer veroorzaakt sneller tandplaque.

Voor honden en katten met aanleg voor tandproblemen of die poetsen echt niet toelaten, zijn er speciale brokjes bij uw dierenarts verkrijgbaar. De speciale structuur van deze brokken heeft een reinigende werking op het gebit van uw huisdier. Ze zijn ook extra groot, om het kauwen te bevorderen.

Gebitsverzorgende producten

Er zijn verschillende producten op de markt die claimen goed te zijn voor het gebit van uw huisdier, maar niet alle producten werken even goed. Uw dierenarts kan u hierover adviseren.