Vaccinatie van de hond

Wat is een vaccin?

Een vaccin bevat verzwakte ziektekiemen waarvan de hond niet ziek kan worden, maar waardoor er wel afweerstoffen aangemaakt worden. Deze beschermen de hond als hij besmet wordt met echte ziektekiemen. Na een vaccinatie is de hond niet levenslang beschermd. Dit moet jaarlijks herhaald worden om de bescherming op peil te houden.

Tegen welke ziekten worden honden gevaccineerd?

• Hondenziekte: Komt voor bij puppy’s en gaat gepaard met koorts, ontstekingen van de luchtwegen, braken, diarree en  zenuwsymptomen. Hondenziekte is zeer moeilijk te genezen en de meeste honden overlijden ondanks intensieve behandeling toch. Deze ziekte komt nog maar zelden voor in Nederland.
  • Parvo: Komt vooral voor bij puppy’s en veroorzaakt heftige, bloedige diarree en braken. Behandeling is moeilijk en zelfs bij een goede behandeling blijft de kans op overlijden groot. Deze ziekte komt nog maar zelden voor in Nederland.
  • Besmettelijke hondenhoest: Dit is een luchtweginfectie, veroorzaakt door verschillende virussen en bacteriën. De hond krijgt een droge, hardnekkige hoest die soms gepaard gaat met kokhalzen en braken. Deze verschijnselen kunnen enkele weken aanhouden. Puppy’s met een  onbehandelde hondenhoestinfectie kunnen chronische bronchitis en/of longontsteking ontwikkelen. De hondenhoest (KC) enting is verplicht voor honden die naar een pension of op cursus gaan. Bij honden die veel in contact komen met andere honden, wordt ook sterk aangeraden om tegen besmettelijke hondenhoest te vaccineren.
  • Besmettelijke leverziekte (hepatitis): Dit wordt veroorzaakt door een virus dat een ontsteking van de lever veroorzaakt. De ziekte kan op iedere leeftijd ontstaan.  Soms  is het verloop mild, in andere gevallen worden dieren ernstig ziek en kunnen zelfs sterven.
  • Leptospirose (ziekte van Weil): Deze ziekte is ook besmettelijk voor de mens. De bacterie veroorzaakt onder andere nierontsteking. Het wordt overgebracht via de urine van ratten. Honden die veel zwemmen in natuurwater, lopen een hoger risico op besmetting. Leptospirose kan ernstige orgaan falen veroorzaken.
  • Hondsdolheid (rabiës): Hondsdolheid wordt overgebracht door contact (krabben/bijten) met een besmet dier (vos, hond, vleermuis). Een besmet dier vertoont afwijkend gedrag en zal binnen 7 dagen na het ontstaan van symptomen sterven. Deze ziekte komt in Nederland niet meer voor, maar in andere landen is het een probleem.

Op welke leeftijd moet een hond gevaccineerd worden?

Puppy’s:

• Op de leeftijd van 6 weken wordt geënt tegen Hondenziekte en Parvo.
  • Op de leeftijd van 9 weken  wordt geënt tegen Parvo, de ziekte van Weil en Besmettelijke hondenhoest.
  • Op de leeftijd van 12 weken wordt geënt tegen Hondenziekte, Parvo, de ziekte van Weil en besmettelijke leverziekte (cocktailenting). Rabiës indien nodig/gevraagd.
  • Op de leeftijd van 1 jaar wordt geënt tegen Kennelhoest en de Cocktailenting.

De volwassen hond:

• Op de leeftijd van 2 en 3 jaar wordt geënt tegen de ziekte van Weil.
  • Op de leeftijd van 4 jaar wordt de cocktailenting gezet.
  • Op de leeftijd van 5 en 6 jaar wordt geënt tegen de ziekten van Weil.
  • Op de leeftijd van 7 jaar wordt de cocktailenting gezet enz.
  • Rabiës en Besmettelijke hondenhoest alleen indien nodig/gevraagd.