Het konijn

Huisvesting

Een konijn heeft veel bewegingsvrijheid nodig en moet minimaal 2 uur per dag los kunnen lopen. Ze kunnen zowel in huis als buiten gehouden worden.  Zorg ook voor een zo groot mogelijke kooi, waarin het konijn voldoende kan bewegen op de momenten dat hij niet los kan lopen. Konijnen zijn graag bezig, voorzie daarom in materialen zoals kartonnen dozen, speeltjes, een zandbak om te graven,…

Konijnen zijn sociale dieren en voor hun welzijn is het belangrijk dat ze altijd een kameraadje hebben. De combinatie van een (gecastreerd) mannetje met een vrouwtje gaat het beste samen.

Van nature zijn konijnen geen knuffeldieren! Een konijn is een prooidier en zal zich dus niet graag laten ‘vangen’. Echter met veel geduld kunt u uw konijn er wel aan laten wennen om opgepakt te worden.  Als knuffeldier voor kleine kinderen zijn ze dan ook ongeschikt.

Voeding

De tanden van konijnen groeien hun hele leven door. Het is daarom belangrijk dat ze goed afslijten. Dit gebeurt door het eten van ruwvoer zoals hooi en groente.
De meeste groene groenten (andijvie, boerenkool, witlof, bladsla, komkommer,…) zijn geschikt. Koolsoorten, ijsbergsla, aardappel, uien en maïs zijn niet geschikt als voeding.

Konijnen zijn ook dol op vers geplukt gras, paardenbloemen en alle soorten (on)kruiden.Varieer met hooisoorten, in de betere dierenspeciaalzaak zijn verschillende soorten te koop. Los hooi in zakken is vaak frisser en smakelijker dan hooi in geperste verpakkingen.

Brokjes mag uw konijn slechts in beperkte mate eten. Een eetlepel per dag is voldoende. Zorg dat de brokjes uit 1 korrel bestaan en voldoende vezels bevatten (minstens 20 %). Gemengd voer is niet geschikt vanwege het zeer lage vezelgehalte en een verkeerde mineralenbalans.

Geef uw konijn geen koekjes, brood, snoep of andere snacks. De meeste snacks bevatten teveel koolhydraten en zijn moeilijk verteerbaar voor konijnen.

Lees hier meer over gezonde voeding voor konijnen.

Bodembedekking

Konijnen zijn erg gevoelig voor luchtweginfecties. Vaak is een stoffige omgeving hier de oorzaak van. Stro of zaagsel zijn daarom niet geschikt als bodembedekking. Er zijn stofvrije bodembedekkers op de markt, meestal op basis van katoenplukken of papier.

Wanneer naar de dierenarts?

• Vaccinaties
    Uw konijn moet 1 x per jaar gevaccineerd worden tegen Myxomatose, RHD1 en RHD2.
    Vraag uw dierenarts om meer informatie over deze ziekten. Bij de vaccinatie wordt het konijn volledig onderzocht, worden de nagels geknipt en de tanden gecontroleerd.

• Verminderde eetlust / niet meer eten
    Als uw konijn niet meer eet of minder eet, moet er altijd direct contact opgenomen worden met een dierenarts. Het maagdarmstelsel van een konijn is heel gevoelig, als een konijn stopt met eten, kan dit binnen 24 uur de dood tot gevolg hebben.
    Meestal stoppen konijnen met eten omdat ze pijn hebben. De dierenarts zal het konijn grondig onderzoeken en de oorzaak van de pijn proberen te achterhalen.

• Minder ontlasting / geen ontlasting / diarree
    Dit is meestal het gevolg van een verminderde eetlust. Ook in dit geval moet u zo snel mogelijk contact opnemen met uw dierenarts. Voor meer informatie over de ontlasting van konijnen verwijzen wij u graag naar de informatie kaart.

• Een vieze/ natte achterkant
    Dit kan veroorzaakt worden door urineverlies of door diarree.
    Konijnen met een vies achterwerk trekken vliegen aan, waardoor ze maden kunnen krijgen. Controleer daarom iedere dag of uw konijn nog schoon is, in de zomermaanden liefst 2 x per dag. Madenziekte kan bij warm weer op een paar uur tijd ontstaan!
    Een gezond konijn krijgt geen maden, bij een konijn met maden moet er dus ook altijd gezocht worden naar een onderliggende oorzaak.

• Vermageren
    Een konijn dat onverklaarbaar vermagerd, moet altijd gecontroleerd worden door een dierenarts. Het is verstandig om een konijn maandelijks te wegen, zodat gewichtsverlies tijdig wordt opgemerkt.

Verder lezen: